W obecnych czasach każda osoba oferująca lub przyjmująca jakieś zlecenie innemu podmiotowi dąży do zapewnienia sobie maksymalnego bezpieczeństwa. Związane jest to najczęściej ze sprawdzeniem wypłacalności i uczciwości drugiej strony, najlepiej bez wychodzenia z domu. Na szczęście istnieje wiele narzędzi, dzięki którym weryfikacja kontrahenta przez internet jest możliwa. Ten artykuł podpowie jak sprawdzić drugą stronę transakcji, aby nie mieć problemów w biznesie.
1. KRS lub CEIDG – podstawowa weryfikacja kontrahenta
Podstawowymi narzędziami do weryfikacji kontrahenta przez internet są dwa najpopularniejsze rejestry podmiotów gospodarczych i innych organizacji. Mowa o Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) i Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalność Gospodarczej (CEIDG). Jakie informacje można w nich odnaleźć?
KRS i CEIDG pozwalą na uzyskanie podstawowych informacji o kontrahencie takich jak jego NIP, REGON, dane adresowe, kod PKD. Co więcej, znajdziemy tam też dane o zakazach i postępowaniach dotyczących upadłości, postępowanie restrukturyzacyjnego lub naprawczego. Czy to nie za mało? W przypadku większych transakcji musimy posiadać znacznie więcej informacji, ale i tak te dwa rejestry są absolutną podstawą w kwestii weryfikacji.
2. Biała lista płatników VAT – jak sprawdzić vatowca?
Kolejna metodą na weryfikację kontrahenta jest sprawdzenie, czy figuruje on na białej liście płatników VAT. Oczywiście dotyczy to tylko osób, które są vatowcami. Na tej liście znajdziemy najważniejsze informacje dotyczące płatnika VAT. Ten krok pozwoli nam sprawdzić, czy kontrahent nie zalega z podatkiem i czy nie doszło do nieprawidłowości z tym związanych w ciągu ostatnich 5 lat.
Co istotne, weryfikowanie kontrahentów na białej liście płatników VAT jest obowiązkiem w przypadku transakcji powyżej 15 tysięcy złotych i bycia płatnikiem VAT. Jeśli nabywca wyśle przelew na rachunek konta, który nie widnieje w wykazie, nie będzie mógł uwzględnić wydatku w kosztach uzyskania przychodu. Na tym jednak nie koniec. W sytuacji, gdy sprzedawca nie zapłaci podatku VAT od transakcji, solidarnie odpowiadał będzie za to również dłużnik. W kwestiach finansowo-księgowych sprawdzenie białej listy jest więc jedną z najważniejszych firmowych procedur!
Wykaz ten został udostępniony przez szefa Krajowego Rejestru Sądowego pod następującymi adresami:
- BIP MF – https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka
- CEIDG – https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/
3. Bazy dłużników – sprawdź kontrahenta w Biurach Informacji Gospodarczej
Podstawowym źródłem informacji o osobach, które posiadają niespłacone zobowiązania są bazy dłużników. Przed podpisaniem umowy koniecznie zajrzyj na stronę Biura Informacji Gospodarczej. To tam przechowywane są wiadomości o kontrahentach, którzy nie dotrzymują terminów i zalegają z płatności. Najpopularniejsze z takich biur w Polsce to:
- BIG InfoMonitor,
- Krajowy Rejestr Długów BIG,
- Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej (KBIG),
- Krajowa Informacja Długów Telekomunikacyjnych (KIDT),
- ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.
4. Urząd Skarbowy – tu sprawdzisz dotychczasowych partnerów biznesowych
Kolejnym świetnym źródłem informacji o potencjalnym kliencie może być po prostu skarbówka. Wszystkie dane o kontrahencie znajdziemy w sporządzanym przez Urząd Skarbowy Rejestrze Należności Publicznoprawnych. To właśnie tam przechowywane są informacje o niezapłaconych podatków, cłach, składkach ZUS, a nawet mandatach skarbowych.
Niestety, weryfikacja kontrahenta przez internet w Rejestrze Należności Publicznoprawnych jest możliwa wyłącznie wówczas, gdy robiliśmy z nim wcześniej interesy. Jest to więc doskonałe źródło wiedzy, jeśli czujemy, że coś mogło być na rzeczy.
5. Poczta pantoflowa i opinie w internecie – także mogą dużo powiedzieć
Kto z nas nie słyszał podczas niezobowiązujących rozmów ze znajomymi opinii na temat tego czy owego fachowa lub usługodawcy? Poczta pantoflowa to kolejny dobry sposób na uzyskanie informacji o kontrahencie. Jeśli znamy kogoś, kto korzystał z czyichś usług, nie wahajmy się po prostu zapytać o to jak układała się współpracą z taką osobą. Chociaż niektórym może przypominać to plotkowanie na jarmarku, przy inwestowaniu w startupy tego rodzaju „wywiad gospodarczy” jest nieodzowny.
Warto również po prostu wpisać dane drugiej osoby lub jej działalności gospodarczej w wyszukiwarce internetowej. Zapoznanie się z opiniami w internecie na czyiś temat może przybliżyć nam słabe i mocne strony kontrahenta oraz go lepiej poznać. Przydaje się jednak do tego umiejętność weryfikowania informacji oraz rozpoznawania nieczystych zagrywek – złe opinie mogą być w końcu efektem czarnego pijaru lub marketingu szeptanego uprawianego przez nieuczciwą konkurencję.