Fundusze24.pl
  • Strona główna
  • Bankowość
  • Biznes
  • Fundusze
  • Giełda
  • Kredyty
  • Pożyczki
  • Prawo i podatki
  • Waluty
No Result
View All Result
  • Strona główna
  • Bankowość
  • Biznes
  • Fundusze
  • Giełda
  • Kredyty
  • Pożyczki
  • Prawo i podatki
  • Waluty
No Result
View All Result
Fundusze24.pl
No Result
View All Result

Fundusze24 » Bankowość » Jaka jest odpowiedzialność banku za kradzież z konta?

Jaka jest odpowiedzialność banku za kradzież z konta?

fundusze24 przez fundusze24
30 grudnia, 2020
in Bankowość
0
Odpowiedzialność banku za kradzież z konta

Fot. Unsplash

0
SHARES
180
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Utrata pieniędzy w wyniku przestępstwa to przykre doświadczenie. Jaka jest odpowiedzialność banku za kradzież z konta? Mamy dobrą wiadomość. Według obowiązującego prawa nie stracimy środków bezpowrotnie, jeżeli nie doprowadziliśmy do ich utraty wyjątkową niefrasobliwością.

Odpowiedzialność banku za kradzież z konta jest wpisana w prawo

Jak pokazały liczne wyroki sądów, zapisy o szczególnej odpowiedzialności banków, zawarte w ustawie o usługach płatniczych czy ustawie Prawo bankowe, nie są martwym prawem. Mimo iż same instytucje finansowe próbowały przerzucić koszty na klientów, orzecznictwo jest pod tym kątem niemal jednoznacznie pozytywne dla poszkodowanych w wyniku działań oszustów.

Odpowiedzialność banku za kradzież z konta opiera się na założeniu, że w takim przypadku poszkodowanym jest nie klient, lecz bank. Zdeponowane w takiej instytucji pieniądze powinny być chronione ze szczególną ostrożnością. Nawet jeśli na kradzież pieniędzy złożyło się nieostrożne korzystanie z bankowości elektronicznej czy wirus z pochopnie otwartego maila, i tak istnieje duża szansa na odzyskanie środków.

Koniecznie należy zgłosić kradzież z konta na policję

Oczywiście kradzież z konta w pierwszej kolejności zgłosić musimy do banku. Instytucja, w której zdeponowaliśmy pieniądze, ma w końcu najlepsze instrumenty do uchronienia nas przed dalszym wyciekiem środków. Natychmiastowe powiadomienie banku o problemie jest nieodzowne do odzyskania pieniędzy, które zgodnie z zasadą D+1 wprowadzoną do Ustawy o usługach płatniczych powinniśmy otrzymać już następnego dnia po zażądaniu od banku zwrotu środków.

Banki potrafią jednak zrobić wiele, aby nie tracić na słabości swoich zabezpieczeń i środków zaradczych przeciw kradzieżom z konta. Dlatego też niezwłocznie po zawiadomieniu instytucji finansowej zwrócić musimy się jeszcze w dwa miejsca. Pierwszym z nich jest najbliższy komisariat policji, gdzie zgłaszamy incydent i otrzymujemy potwierdzenie jego odnotowania. Oczywiście jeśli uda się znaleźć kartę płatniczą i okaże się, że nikt jej nie ukradł, koniecznie należy naprostować tę kwestię w odpowiednim miejscu.

Ponadto wszelkie oszustwa, podejrzane wiadomości oraz przesyłane nam pliki ze złośliwym oprogramowaniem należy zgłaszać na stronie https://incydent.cert.pl/ Kiedy będziemy mogli pokazać bankowi, że o kradzieży zawiadomione zostały odpowiednie służby, wzrosną nasze szanse na pozytywną odpowiedź banku na nasze zgłoszenie lub ewentualną reklamację.

Po kradzieży karty koniecznie musimy ją zastrzec

Podobnie jak w przypadku kradzieży z konta zachować powinniśmy się w przypadku utraty karty kredytowej. W zależności od powagi sytuacji (czy mamy do czynienia z kradzieżą, czy może zapodziała gdzieś się nam i podejrzewamy, że zniknęła w domowym bałaganie), musimy zablokować kartę lub zastrzec ją. Zgodnie z prawem bank ponosi w takim przypadku odpowiedzialność za wszelkie transakcje powyżej 50 euro, czyli na kwotę większą niż około 220 zł.

Również w tym przypadku instytucja finansowa może chcieć przerzucić na klienta całą odpowiedzialność. Stąd biorą się w regulaminach korzystania z kart kredytowych czy debetowych zapisy o potrzebie niezwłocznego powiadomienia o ewentualnej kradzieży. Choć jest to sformułowanie nieostre, może stanowić w rękach prawników banku skuteczną broń. Dlatego też musimy być czujni i regularnie przeglądać wyciągi z konta oraz porównywać z zebranymi potwierdzeniami płatności kartą, aby jak najszybciej wyłapać ewentualne problemy.

Tymczasem przy płatnościach odnawialnych na mniejsze kwoty możemy nawet nie zauważyć, jak pieniądze uciekają nam z rachunku. Co istotne, po dezaktywacji plastiku należy koniecznie przejrzeć wszystkie miejsca, gdzie podpinaliśmy ją jako środek płatności atomatycznej. Chociaż samo zastrzeżenie karty nie anuluje subskrypcji, w kolejnym okresie rozliczeniowym odpowiednia kwota nie zostanie pobrana z konta. To zaś równało będzie się utracie dostępu do usług abonamentowych.

Bank nie chce wziąć odpowiedzialności? Idź do Rzecznika Finansowego!

Na bazie dyrektywy Unii Europejskiej PSD II oraz wspomnianej już ustawy o usługach płatniczych powinniśmy otrzymać zwrot skradzionych z konta pieniędzy już następnego dnia po zgłoszeniu problemu. Jeśli bank tego nie zrobi, jak najszybciej złożyć musimy reklamację, na której rozpatrzenie ma tylko 14 dni. Zdarza się jednak i tak, że za pomocą różnych sztuczek banki przeciągają sprawę w czasie. W skrajnych przypadkach nie chcą uznać swojej odpowiedzialności za kradzież z konta.

Co zrobić w takiej sytuacji? Najlepszym wyjściem jest zwrócenie się do Rzecznika Finansowego. Instytucja powołana pod koniec 2015 roku prowadzi postępowania interwencyjne oraz polubowne, pomagając zwykłym obywatelom walczyć z finansowymi molochami. W 2019 roku do RF trafiło ponad 500 wniosków z prośbami o interwencję dotyczącą kradzieży środków z bankowości elektronicznej albo obciążenia karty kredytowej lub debetowej bez wiedzy klienta, a w 2020 roku liczba ta podwoiła się. Tymczasem nawet w przypadku podejrzenia próby wyłudzenia, bank powinien najpierw zwrócić pieniądze, a dopiero potem dochodzić jej zwrotu przed sądem.

Poprzedni

Jak zablokować kartę? Sposoby zastrzegania „plastików”

Następny

Jak działa fundusz inwestycyjny?

fundusze24

fundusze24

Następny
Jak działa fundusz inwestycyjny?

Jak działa fundusz inwestycyjny?

Najnowsze

Potwierdzenie płatności kartą

Potwierdzenie płatności kartą – czy warto je brać?

5 marca, 2023
Zgubienie karty do bankomatu

Zgubienie karty do bankomatu — co robić krok po kroku?

7 lutego, 2023
Dane karty kredytowej

Dane karty kredytowej — które trzeba zabezpieczać?

10 stycznia, 2023
Płatność odnawialna kartą płatniczą — jak to działa?

Płatność odnawialna kartą płatniczą — jak to działa?

6 października, 2022
Fundusze24.pl

Serwis o finansach, biznesie i startupach.

Działy

  • Bankowość
  • Biznes
  • Fundusze
  • Giełda
  • Kredyty
  • Pożyczki
  • Prawo i podatki
  • Waluty

Najnowsze

Potwierdzenie płatności kartą

Potwierdzenie płatności kartą – czy warto je brać?

5 marca, 2023
Zgubienie karty do bankomatu

Zgubienie karty do bankomatu — co robić krok po kroku?

7 lutego, 2023
  • O nas
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2020 Fundusze24.pl

No Result
View All Result
  • Bankowość
  • Biznes
  • Fundusze
  • Giełda
  • Kredyty
  • Pożyczki
  • Prawo i podatki
  • Waluty

© 2020 Fundusze24.pl