Logowanie się na konto za pomocą komputera lub aplikacji w telefonie nikogo dzisiaj nie dziwi. Pojęcie bankowości elektronicznej poniekąd stało się na tyle oczywiste, że wręcz przestarzałym. Warto jednak poznać szczegóły, czym jest bankowość elektroniczna, jakie były jej początki, a także jakie są wady i zalety takiej formy bankowości.
Czym jest bankowość elektroniczna? Definicja
Zgodnie z definicją bankowość elektroniczna to forma realizowanych usług przez banki, które są oferowane klientom i umożliwiają dostęp do rachunku osobistego (ROR-u) lub firmowego za pośrednictwem rozwiązań elektronicznych – komputera lub innego urządzenia elektronicznego. Tego rodzaju definicję wydała funkcjonująca przy Związku Banków Polskich Rada Bankowości Elektronicznej.
Podstawowy charakter bankowości elektronicznej tkwi w sposobie zarządzania i udostępniania danych. Zgodnie z nazwą procesy te realizowane są w sposób elektroniczny pomiędzy klientem a bankiem lub inną instytucją finansową. Nadawcą usług z zakresu bankowości elektronicznej jest zawsze bank lub instytucja finansowa, czyli podmiot świadczący takie lub podobne usługi, ale nie posiadający licencji bankowej. Z kolei adresatem usług jest klient – indywidualny, jak i firma posiadająca tytuł prawny (np. spółki).
Aby dokładniej poznać, co to jest bankowość elektroniczna, warto sprawdzić, czym się wyróżnia. Do podstawowych cech bankowości elektronicznych zaliczyć można fakt, że stanowi integralną część banku i jego sposobu realizacji usług. Co więcej, najważniejszym jej wyróżnikiem jest to, że bazuje na zastosowaniu elektroniki. Bez spełnienia tego wymogu nie można mówić o bankowości elektronicznej. Kolejną cechą każdego systemu bankowości elektronicznej jest zintegrowany i zautomatyzowany proces realizacji zleceń. Platforma elektroniczna – najczęściej internetowa, choć niegdyś w postaci oprogramowania instalowanego na dysku twardym komputera – pozwala na szybki i stosunkowo łatwy kontakt z pracownikami banku.
Początki bankowości elektronicznej w Polsce
Bankowość elektroniczna w Polsce zaczęła rozwijać się wraz z transformacją ustrojową. Po raz pierwszy bankowość elektroniczna była implementowana przez Bank Pekao S.A., który podjął się instalacji bankomatów i dopuścił do użytkowania karty płatnicze. Nie była to jednak pełna bankowość elektroniczna. Z czasem ewoluowała ona, przybierając coraz to nowsze elementy wraz z postępem technologicznym.
Przed rewolucją internetową bankowość elektroniczna miała inny wygląd i ograniczała się głównie do systemów bankowości domowej (ang. home banking). Jako pierwszy takie usługi zaoferował Bank Rozwoju Eksportu. Pierwszy wirtualny bank w Polsce, umożliwiający dokonywanie świadczeń przez internet, to mBank, który zaproponował takie usługi już w 2000 roku. Współcześnie bankowość elektroniczna oferowana jest przez wszystkie banki na rynku. Oprócz możliwości korzystania z internetu przy użyciu komputera od lat popularyzacji podlega używanie dedykowanych aplikacji mobilnych banków, dzięki którym najważniejsze czynności można wykonać przy pomocy telefonu z dostępem do internetu.
Zalety korzystania z bankowości elektronicznej – oszczędność czasu i pieniędzy?
Bankowość elektroniczna, coraz częściej określana współcześnie bankowością internetową, umożliwia wykonywanie wielu operacji przy użyciu telefonu lub komputera. Takie możliwości mają bardzo wiele zalet. Do najważniejszych można zaliczyć następujące:
- maksymalna wygoda i ochrona finansów – w każdym momencie można zalogować się na własne konto, zrealizować przelew zagraniczny, sprawdzić stan środków oraz przelewy przychodzące. Jednocześnie wszystkie powyższe usługi są w pełni darmowe, dlatego dostępne praktycznie dla każdego,
- szybkość – zarządzenie finansami na koncie, robienie zakupów przez internet i wiele innych możliwości realizowanych jest przy maksymalnym zaoszczędzeniu czasu,
- ekologia i ograniczenie biurokracji – szeroko dostępna bankowość elektroniczna znacznie ograniczyła obieg dokumentów papierowych, co przyniosło wiele korzyści: finansowych, ekologicznych i tych, które dotyczą optymalizacji procesów zarządzania w bankach,
- niskie koszty – używanie internetowej bankowości elektronicznej jest w pełni darmowe, a oszczędności dotyczą zarówno klientów, jak i dostawców usług.
Podsumowując, jak widać na powyższych przykładach, korzyści z bankowości elektronicznej jest wiele. Z pewnością jest to forma, z której banki nie zrezygnują, lecz będą starały się dalej udoskonalać oferowane usługi w tym zakresie.