Procesem autoryzacji nazywamy działanie, którego celem jest potwierdzenie tego, że osoba próbująca zalogować się do danego portalu lub skorzystać z zablokowanego hasłem pliku, ma prawo mieć do niego dostęp. W skrócie, poprzez autoryzację rozumie się proces nadania dostępu, którego jednym z elementem jest uwierzytelnienie danych, czyli potwierdzenie tożsamości użytkownika. Autoryzować możemy dostęp do konta, plików, ale również i kart płatniczych. Co jednak w przypadku, gdy ten proces się nie powiedzie? Jak przebiega sam proces autoryzacji i co oznacza brak autoryzacji karty? Co w przypadku zatrzymania karty przez bankomat lub sprzedawcę? W jaki sposób można odzyskać dostęp do karty? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule, zapraszamy do lektury!
Co oznacza brak autoryzacji karty?
Podczas dokonywania płatności kartą płatniczą, może zdarzyć się, iż spotkasz się z informacją, że transakcja została odrzucona. Taka wiadomość pojawi się prawdopodobnie w przypadku, gdy autoryzacja twojej karty płatniczej zakończy się niepowodzeniem. W najlepszym możliwym wypadku będzie to po prostu kwestia braku zasięgu czy innych problemów technicznych z terminalem.
Jakie mogą być inne przyczyny odrzucenia transakcji? Brak autoryzacji karty może nastąpić po błędnym wpisaniu kodu PIN. Jeżeli pomylimy się trzykrotnie, karta zostanie automatycznie zablokowana. O ile w sklepie oznacza to wyłącznie konieczność zapłaty inną kartą lub gotówką, bankomat nie zwróci karty i w przypadku większości banków trzeba będzie przejść procedurę prowadzącą do wystawienia nowego “plastiku”.
Jeszcze częstszym powodem braku autoryzacji karty jest sytuacja, w której na koncie przypisanym do niej nie znajduje się suma pieniędzy wystarczająca na pokrycie wydatku. W dobie aplikacji mobilnych nie jest problemem szybka weryfikacja stanu konta, aby sprawdzić, czy właśnie dlatego terminal odrzuca transakcję.
Jak przebiega proces autoryzacji karty?
Procesem autoryzacji karty nazywamy uzyskanie zgody przez bank lub podmiot odpowiedzialny za wydanie karty płatniczej na dokonanie transakcji. Aby do tego doszło, tożsamość właściciela karty musi zostać potwierdzona oraz musi posiadać on stosowne środki finansowe na swoim koncie bankowym.
Sam proces autoryzacji karty składa się z dwóch czynności. Po pierwsze, podmiot akceptujący płatność kartą musi mieć pewność, że jest dane karty są autentyczne, a sam plastik należy do jej okaziciela. Po drugie, odbiorca płatności musi uzyskać zapewnienie od banku, że na koncie znajduje się odpowiednia suma pieniędzy, który pozwoli na zrealizowanie transakcji i pokrycie jej kosztów. Jeżeli tej pewności nie ma, system odrzuca płatności kartą, płatności odnawialne czy wszelkie inne transakcje.
Mimo iż cały proces trwa zaledwie kilka sekund, od strony technicznej wymaga on przekazywania w czasie rzeczywistym informacji pomiędzy wieloma podmiotami. To nie tylko sklep wyposażony w terminal oraz bank przechowujący pieniądze klienta. Na liście instytucji zaangażowanych w autoryzację karty płatniczej jest jeszcze tzw. acquirer (agent rozliczeniowy), sieć wystawiająca karty czy bank obsługujący sprzedawcę.
Zatrzymanie karty przez bankomat lub sprzedawcę
W przypadku braku autoryzacji karty płatniczej, karta może zostać zatrzymana zarówno przez bankomat, jak i sprzedawcę. Jeśli nasza karta utknie w bankomacie, należy natychmiast powiadomić o tym fakcie pracowników banku. Pracownik zweryfikuje twoją tożsamość (konieczne będzie okazanie dowodu osobistego), a następnie odzyska kartę i poprosi o podpisanie potwierdzenia jej odbioru. W przeciwieństwie do zastrzeżenia karty płatniczej blokada jest procesem odwracalnym. W wielu bankach odchodzi się jednak od takiego rozwiązania i obliguje klienta do wyrobienia nowej karty.
Niewiele osób wie, że prawo do zatrzymania karty ma również sprzedawca. Dzieje się w tak w przypadku braku autoryzacji karty lub, gdy bank, mając zastrzeżenia do płatności, odmawia jej realizacji. W takim przypadku, na terminalu płatniczym pojawi się informacja do sprzedawcy z prośbą o zatrzymanie karty. Nie jest to jednak powszechnie stosowana praktyka i raczej nie powinniśmy obawiać się, że źle wpisany PIN będzie oznaczał utratę karty na oczach klientów sklepu czy restauracji.
Jak odzyskać dostęp do karty płatniczej?
W przypadku kilkukrotnego podania błędnego kodu PIN lub braku autoryzacji karty w inny sposób, karta może zostać zablokowana. Aby odzyskać do niej dostęp, należy skontaktować się z infolinią banku lub udać do jednej z jego placówek. Procedura odzyskania karty w przypadku jej zatrzymania przez bankomat została opisana powyżej.
W przypadku zatrzymania karty przez sprzedawcę, zostaje on prawnie zobowiązany do spisania protokołu z całej sytuacji oraz wysłania karty płatniczej do siedziby banku. To normalna procedura, która chroni instytucję finansową przed wzięciem pełnej odpowiedzialności banku za kradzież z konta w przypadku ewentualnych problemów. Aby ją odzyskać, należy skontaktować się telefonicznie z bankiem i zapytać o przyczynę zatrzymania karty.