Zgubienie karty do bankomatu to stresująca sytuacja, która może wzbudzić panikę. Warto znać więc procedurę, co robić krok po kroku, jeżeli w jakikolwiek sposób stracimy naszą kartę debetową lub kredytową. Z dużą dozą prawdopodobieństwa obejdzie się w tym przypadku bez finansowych konsekwencji i za nieuwagę zapłacimy wyłącznie czasem i nerwami.
1. Po zgubieniu kartę trzeba natychmiast zastrzec
Aby zastrzec kartę bankową po jej zgubieniu, należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem, w którym posiadasz konto. Można to zrobić za pośrednictwem infolinii, aplikacji mobilnej lub osobiście w oddziale banku. Prawdopodobnie najszybsza będzie ta pierwsza opcja. Zamiast szukać numeru do swojego banku, co może być kłopotliwe szczególnie w przypadku zagubienia kilku kart jednocześnie, warto mieć zapisany w telefonie numer do ogólnopolskiego Systemu Zastrzegania Kart. Po wybraniu 828 828 828 automat głosowy przekieruje nas do odpowiedniej placówki, jeżeli mamy konto w jednym z następujących banków:
- Bank Millennium
- BOŚ Bank
- BNP Paribas
- Citi Handlowy
- Credit Agricole
- DNB
- Grupa BPS
- ING Bank Śląski
- Bank Pekao (również Inteligo)
- PKO BP
- Santander
- Santander Consumer Bank
- Spółdzielcza Grupa Bankowa
W takiej sytuacji bank zastrzeże twoją kartę i przekaże instrukcje dotyczące dalszych kroków, takich jak wystawienie nowej karty. Pamiętaj, że ważne jest jak najszybsze powiadomienie banku, aby zminimalizować ryzyko nieautoryzowanego dostępu do twoich środków. Bank odpowiada za ich bezpieczeństwo, ale odpowiedzialność nie dotyczy sytuacji, w której klient zwleka z poinformowaniem o utracie karty. Trzeba jednak pamiętać, że zastrzeżenie karty anuluje odnawianie subskrypcji i tego typu płatności.
2. Spróbuj ustalić, co stało się z kartą
Chociaż nie ma jednego prostego sposobu na to, jak znaleźć kartę płatniczą, po odnotowaniu jej utraty oraz zastrzeżeniu w banku warto prześledzić swoją drogę od momentu, w którym ostatni raz mieliśmy ją w ręku lub widzieliśmy w portfelu.
Jeżeli to możliwe, należy wrócić tą samą drogą, którą się szło. Trzeba też zidentyfikować wszystkie możliwe sytuacje, w których mogliśmy ją utracić. Mogło to być podczas płacenia w sklepie lub restauracji, podejmowania pieniędzy z bankomatu lub wyjmowania innych dokumentów, na przykład karty miejskiej lub dowodu osobistego. Jeżeli byliśmy w miejscu publicznym z monitoringiem i podejrzewamy, że ktoś mógł ukraść portfel, warto zgłosić sprawę na posterunku policji. Być może powód utraty znajdzie się na monitoringu.
3. Zweryfikuj, czy po zgubieniu karty z konta znikły jakieś pieniądze
Istotną wskazówką w kwestii powodów zgubienia karty do bankomatu może być wyciąg z konta. Jeżeli po jej utracie odnotujemy dziwne płatności, szczególnie związane z kwotami niewymagającymi autoryzacji kodem PIN, to dość solidny dowód na to, że padliśmy ofiarą kradzieży. Czy zmienia to coś w naszej sytuacji?
Zgodnie z art. 46 ustawy o usługach płatniczych bank musi zwrócić płatnikowi kwotę transakcji, jeżeli ten jej nie autoryzował, padnąwszy na przykład ofiarą kradzieży. Bank powinien zwrócić te pieniądze już następnego dnia roboczego po zgłoszeniu takiej potrzeby. Instytucje finansowe próbują jednak walczyć z tym prawem, dowodząc, że kradzież spowodowana była niefrasobliwością użytkownika karty. Najłatwiej uniknąć takiej odmowy, zgłaszając utratę karty i prosząc o jej zastrzeżenie niezwłocznie po odnotowaniu jej braku.
4. Zawnioskuj o wystawienie nowej karty
W tym przypadku jesteśmy często informowani o konkretnej procedurze na etapie zastrzegania karty. Ogólnie rzecz biorąc, po uczynieniu tego musimy zawnioskować o wydanie nowej karty. Zazwyczaj nie jest to szczególnie skomplikowane: wystarczy zalogować się do systemu bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej i złożyć tam wniosek, uzupełniając adres do wysłania nowej karty.
Nowa karta powinna przyjść na podany adres w przeciągu tygodnia, ale czas oczekiwania różni się w zależności od banku. Jako że zamówiony „plastik” będzie miał inny numer oraz inne zabezpieczenia typu CVC/CVV, śmiało możemy z niego korzystać bez znalezienia zgubionej karty. Trzeba tylko pamiętać o ustawieniu wygodnego PIN-u oraz wpisaniu go przy pierwszej płatności, co równoznaczne jest z aktywacją nowego środka płatniczego.
5. Utwórz wirtualną kartę płatniczą
Czas oczekiwania wynoszący około tygodnia mógłby oznaczać konieczność wypłacania gotówki w placówce i brak wygodnego dostępu do środków, ale na szczęście w przypadku większości instytucji mamy dziś możliwość utworzenia wirtualnej karty płatniczej. Pozwala ona na dokonywanie płatności przy pomocy telefonu komórkowego lub smartwatcha. Alternatywą jest oczywiście kod BLIK, również dostępny w większości sklepów, jednak wirtualna karta zadziała absolutnie w każdym sklepie przyjmującym płatność kartą.