Na pytanie kasjerki czy kasjera o drukowanie potwierdzenia płatności kartą większość osób odruchowo odmawia, nie chcąc zaśmiecać portfela kolejnymi papierkami. Tymczasem zaświadczenie w tej formie może się przydać. Stanowi dowód zakupu wystarczający przy reklamacji, a ponadto uchronić może nas przed stratą pieniędzy w przypadku odrzucenia transakcji, które i tak skończy się pobraniem środków z konta.
Czym jest potwierdzenie płatności kartą?
Potwierdzenie płatności kartą to sporządzane zazwyczaj w formie papierowej zaświadczenie, które potwierdza wykonanie procesu weryfikacji i autoryzacji transakcji dokonanej za pomocą karty płatniczej. Otrzymywane jest przez właściciela karty po dokonaniu zakupu i zapłaty tym środkiem płatniczym. Stanowi dowód wykonania transakcji i najczęściej drukuje się je za pośrednictwem terminala płatniczego.
Zazwyczaj na potwierdzeniu płatności kartą można znaleźć następujące informacje:
- data i czas wykonania transakcji,
- kwota płatności,
- nazwa sprzedawcy,
- numer referencyjny,
- informacje o karcie (nazwa właściciela i jej numer).
Proces potwierdzenia płatności kartą zwykle obejmuje kilka etapów. Po wprowadzeniu karty i kwoty do terminala płatniczego lub sklepowego informacje te są przesyłane do banku lub operatora płatności, który dokonuje weryfikacji ważności karty, dostępności środków na koncie, autoryzacji karty oraz innych czynników, które mogą wpłynąć na powodzenia transakcji lub odrzucenie.
Czy sprzedawca musi wydrukować potwierdzenie płatności?
Jeśli płatność zostaje dokonana w sklepie stacjonarnym lub innym punkcie handlowym, to sprzedawca zazwyczaj proponuje wydrukowanie potwierdzenia płatności i przekazanie go klientowi. W przypadku płatności kartą wydrukowanie potwierdzenia jest jednym ze sposobów potwierdzenia transakcji, co jest ważne zarówno dla klienta, jak i dla sprzedawcy. Prawo nie wymaga jednak od sprzedawcy wręczania takiego zaświadczenia, a regulaminy terminali oraz systemów płatniczych mówią wyłącznie o obowiązku uczynienia tego na życzenie klienta. Większość z nich nie potrzebuje takiego dokumentu, jednak osoby prowadzące budżet domowy lub chcące skutecznie wyjść z długów zbierają tego typu dowody zakupów i skrupulatnie je zapisują.
W przypadku dokonywania płatności online, potwierdzenie płatności jest zwykle generowane automatycznie, a klient może je zobaczyć na ekranie swojego urządzenia lub otrzymać drogą elektroniczną. W tym przypadku nie ma potrzeby drukowania potwierdzenia, chyba że klient sobie tego życzy i będzie chciał otrzymać je w przesyłce wraz z paragonem.
Potwierdzenie płatności kartą to dowód zakupu
Według polskich przepisów potwierdzenie płatności kartą nie jest uznawane za równorzędny dokument księgowy z paragonem, fakturą lub innym dokumentem potwierdzającym sprzedaż. Jednocześnie jest jednak pełnoprawnym dowodem zakupu, jeżeli chodzi o proces reklamacji. Wprost mówi o tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, stwierdzając, że „zgodnie z prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy, zgłaszając reklamację.” W ten sam sposób traktuje się obecnie wyciąg z rachunku bankowego, ponieważ oba dokumenty zawierają informacje potrzebne do zidentyfikowania konkretnej transakcji w wewnętrznym systemie sprzedawcy.
W przypadku odrzucenia reklamacji ze względu na dysponowanie wyłącznie potwierdzeniem płatności kartą warto napisać odwołanie, powołując się na jasne wytyczne UOKiK-u. Jeżeli nie przyniesie to spodziewanego efektu, wówczas należy zgłosić się do Rzecznika Praw Konsumentów lub Inspekcji Handlowej.
Reklamacja nieprawidłowo pobranych środków
Najlepszym powodem do proszenia sprzedawcy o wydrukowanie potwierdzenia płatności kartą są sytuacje, w których transakcja zostaje odrzucona. Może być to spowodowane problemami z połączeniem z bankiem, utratą zasięgu przez terminal (na przykład podczas podróży pociągiem) lub jakimkolwiek innym błędem systemu. Nigdy nie wiemy wówczas, czy z jakichś względów konto nie zostało obciążone podwójnie. Zazwyczaj tego typu pomyłki wykrywane są automatycznie i naprawiane podczas rozliczania blokad środków. Gdyby się jednak tak nie stało, warto mieć potwierdzenie odrzucenia transakcji na wypadek zgłaszania reklamacji w banku.
Podobnie zdarzyć może się w przypadku odrzucenia transakcji z powodu braku środków na koncie. Mimo braku możliwości zapłaty, w najgorszym przypadku żądanie pozostać może w systemie i zostać ponowione w momencie, gdy środki znajdą się na koncie. Tymczasem zapłacić przecież mogliśmy inną kartą lub gotówką. Oznaczałoby to utratę pieniędzy, chyba że będziemy w stanie udowodnić bankowi, że transakcja rzeczywiście nie doszła do skutku.